brigep.reismee.nl

Dag 2 in Kashgar

Ons plan was vandaag de moskee te bezoeken in de hoop iets van de sfeer het vrijdaggebed mee te maken. Daarom hebben we op onze hotelkamer geoefend in het omdoen van onze sjaals. Aangekomen bij de moskee schrokken we ons wild: veel politie bij de ingang die afgezet was met linten. Naast de ingang zaten de mannen te wachten tot ze naar binnen mochten voor het gebed. We stonden op enige afstand foto's te maken. Maar na een tijdje werden we weggestuurd. Wat was het een akelig gezicht al dat machtsvertoon, we werden er naar van. Om bij te komen van de schrik zijn we op een bankje gaan zitten voor het plein van de moskee en zijn scooters gaan fotograferen; we zaten aan een een 'fietspad' voor scooters. (fietsen zie je hier nauwelijks). Dat was een hele kunst omdat ze hard reden. En geruisloos zijn maar dat is voor de foto niet zo van belang.....Brigitte wilde graag 3 soorten brommers fotograferen: met 4 personen erop, met super groenblinkende zonnebrillen en met parasolletjes, (of het gelukt is??). We moesten erg lachen om de manier waarop ze hun helm, verplicht, dragen: losjes, soms scheef, op het hoofd; bij de dames bovenop hun opgestoken haar. En vaak waren ze van plastic wat Brigitte deed denken aan Bob de Bouwer. Druk bezig zijnde hoorden we ineens ontzettend veel kabaal: sirenes van politieauto's. Kwamen er 7 politiebusjes aan, alle ramen voorzien van tralies, en erg langzaam rijdend. We denken dat ze het gebed in de moskee wilden verstoren. Wat een nare vertoning. Ook hangen er overal maar dan ook overal camera's. Tegen enen werd het tijd om te lunchen en hebben plov gegeten (rijst met ui, wortel en in bouillon gekookt lamsvlees). Met thee en cola erbij was het een heerlijk maal. Vanwege de warmte zijn we naar het hotel gegaan voor een siësta. Toen op naar het 'Volksplein' om het enorme beeld van Mao te fotograferen en de rest van het grote plein. Na Mao bewonderd en vanuit alle hoeken gefotografeerd te hebben zijn we weer naar de Oeigoerse wijk gegaan. De straat waar we door liepen bleek een soort Volendam te zijn: hier zaten wel allerlei ambachtzaakjes maar duidelijk bedoeld voor toeristen, we werden er niet blij van. Zogauw de kinderen hier toeristen zien gaan ze klaar staan voor een foto. Alleen de hele kleintjes zijn nog spontaan te fotograferen. We wilden graag weer dwalen door de zijstraatjes. Maar gezien de tijd toch maar naar de avondmarkt gegaan om daar een wrap te eten met als toetje een heerlijk warm deegrolletje met noten, rozijnen en suiker. Dat ook dit weer goedkoop was moge inmiddels duidelijk zijn. We denken dat de Chinese autoriteiten onze foto's té leuk vinden om ze op de site toe te laten.

Riet en Frans

Jullie zullen wel denken: "Alle reakties op de verschillende dagen op één datum". Maar mijn
computer (die van Frans dus) weigert dienst. Dus moesten we uitwijken naar Riet. Vandaar.
Denk je gezellig op vakantie te gaan, krijg je hopen politie te zien en kun je niet de moskee in.
Maar jullie hebben het goed opgepakt en zijn vol(ge)daan teruggekeerd naar jullie hotel.
En Mao krijgen we nog wel een keer te zien.

Marjon

Met al die spannende belevenissen ? toch maar fijn dat overal bankjes staan om bij te komen?.
Mooie verhalen dames!