brigep.reismee.nl

De grens over bij Irkestham

Van deze rijdag richting grens, hebben we niet meer foto's op de mobiel dan alleen van ons ontbijt: van de enige dingen die we lusten bij het buffet: ei, cake, wat nootjes en meloen.

Onderweg hadden we spectaculair landschap met rode bergen en bergen in alle mogelijke kleuren maar er waren dikke wolken en geen zon. Plus op sommige plekken mocht je geen foto's maken. Of het lukte niet omdat we met 110 km.per uur konden rijden en maak dan nog maar eens foto's uit het raam !

Maar wat vooral interessant was, was hoe het bij de grens ging.

Rond 7.20 uur vertrek vanaf Kashgar. Drukte op de weg. Eenmaal de stad uit om 8.50 de eerste paspoort controle.

Dan na 10 min.vanuit het niets opeens een stad: Ulluggat. Blijkt een Chinees project van 2010-2030 om deze stad uit de grond te stampen. We rijden er 15 minuten rond op zoek naar "Immigration". Zo vreemd. Dan gevonden en daar is weer volstrekt niet duidelijk waar personenauto's zich moeten melden. Het staat er vol trucks. Een lege grote hal blijkt voor auto's te zijn. Dan bagage en paspoort check. Overal hangen aanplakbiljetten met ziektes die je kan oplopen op de wereld. Dus wordt ook onze temperatuur weer opgemeten door ons een thermometer tegen het voorhoofd te drukken. We gaan weer van loketje naar loketje. Veel Chinees vertoon, mannetjes in uniform en wapens paraat. Douane om 9.50 en dan kunnen we eindelijk weg. Als enige personenauto dus! Terwijl deze grensweg zo verschrikkelijk mooi is met eindeloze prachtige gekleurde bergen. Waarom komen hier zo weinig toeristen? Maar goed, wij zijn er en we genieten volop ondanks het grijze weer en een beetje regen. Om 10.10 weer paspoort en bagagecontrole. Brigitte wordt door het apparaat niet gelinkt aan haar paspoort en moet met een kleppet-douanebeambte mee naar een ander bureau aan de overkant. Daar wordt het wel herkent. Gelukkig! Weer verder door prachtige bergen. Oh en je kunt hier dan wel overal draadloos bellen, draadloos fotograferen is bijna onmogelijk met al die elektriciteitsdraden e.d. langs de weg.

Om 11.40 weer een immigratie controle. Alles wordt weer uitvoerig bekeken. Voor 4 km.gaat er nu een soldaat mee in de auto. Dan een soort rolhek en een buiten-kantoor-tafeltje met wederom een paspoort controle. Dan gaat de soldaat weer een km.mee. Dan afscheid van onze chauffeur uit Kashgar om 12.00 uur en moeten we lopend met onze bagage nog een paar honderd meter afleggen, een bocht om. Daar een slagboom met mannetje. Die checkt of wij 2 dames uit Holland zijn. Hij belt het antwoord naar de Kirgiese grens en daar mag dan de Kirgiese chauffeur met z'n auto gaan rijden richting "onze" slagboom. Dan mogen we onder de slagbomen door, de auto in, op naar de Kirgiese grenspost. Daar zegt de man in uniform: Welcome in Kirgizstan! Bekijkt ons paspoort en dan zijn we dus echt daar. Al die tijd waren we dus de enige mensen buiten truckers die de grens over gingen.

Via een schitterende weg rijden we verder naar Sary Tash. Hoe het daar was? Ge-wel-dig!!! Daarover de volgende keer meer.

Willemien

Echtvriend zegt, als ik hem over de thermometer vertel: wat attent!

Denise

Wat een gedoe daar, al die controles... je zou je bijna een crimineel voelen ? Veel plezier in het volgende deel van jullie reis!

Desiree

Ondertussen hebben we in Nederland nog steeds geen nieuw kabinet, wel een mooie nazomer, is Max Verstappen weer uitgevallen in de F1, zijn de dames en heren hockey Europees kampioen, gaan steeds meer gemeenten nadenken over roadblocks bij evenementen en toeristische attracties en blijkt uit onderzoek dat dansen veroudering van het brein tegengaat. Kortom, je mist weinig, al zijn hier een stuk minder controles! Oh, en ik heb gister een zeehond gezien op het strand bij Bloemendaal! Nou ja, ik was op het strand en de zeehond in zee. Dus je hoeft helemaal niet zo ver weg om wat bijzonders te zien ;-) Al kan het misschien toch niet tippen aan jullie trip...

Ytzen

Geweldige verhalen en schitterende foto's. Geniet lekker mee