brigep.reismee.nl

Sary Tash

Vlakbij de grenzen van China en Tadzjikistan ligt tussen de bergen van de Pamir Alay het dorpje Sary Tash op 3150m. De huizen lijken uitgestrooid in een soort driehoek. Mooie redelijk nieuwe huizen soms. Groot met flinke raampartijen richting sneeuwtoppen. Wat vee voor de deur, een auto, wat wil je nog meer....De grote weg vanaf de grens met China (Irkestham) scheidt zich hier in de weg naar Osh en de weg naar Tadzjikistan.

We logeren in een homestay: je krijgt dan een deel van het huis tot je beschikking. Wij boften heel erg want we hadden een huis aan de rand van het dorp met uitzicht op de sneeuwtoppen! Een prachtige hal met kleurrijke bank en tafel, een andere zitkamer en een kamer ingericht als onze slaapkamer met bedjes op de grond. Alles heel keurig, comfortabel en goed verzorgd. Tot onze verrassing kregen we er echt super lekker eten. Ze sloofden zich erg uit om het ons naar de zin te maken. Een voorbeeld van een ontbijt zie je op een foto. Broodjes, een tosti, gebakken ei, koekjes, een soort zachte room, jam, honing, fruit, snoep, koffie en thee.

We hebben door het dorpje gedwaald en echt alles is fotogeniek: de mensen, de huizen, het hooien waar ze allemaal mee bezig waren, de de hooiwagens, de weg op zich met al zijn borden en oversteekpunten, de view, ............Helaas was de zon allang weg en kwamen er steeds meer dreigende luchten. Uiteindelijk ging het regenen maar toen zaten we alweer droog in onze homestay.

De volgende dag zijn we dwars door de vallei gaan hobbelen met de auto, in een soort glooiende vallei in alle kleuren geel en bruin. Om zo dicht mogelijk bij de voet van de berg Peak Lenin (7134m.) te komen. We kwamen op 3540m., 1 km. van het base camp waar we helaas niet heen konden omdat we daar geen permit voor hadden.  Maar ach een picknick op de rand van de vallei met uitzicht op de sneeuwtoppen is een goed alternatief.

Laurens (en Nel)

Het is weer prachtig, die verhalen en de foto's. Oh die meren, die besneeuwde bergtoppen, de gletsjers, schitterend. Maar ook de mensen en de bazaar. Goede reis verder. (We zijn 14 dagen geleden verhuisd, leuke hulp gehad. We beginnen al te wennen aan het nieuwe huis).