brigep.reismee.nl

Arslanbob en Kyzyl-Oi

Met een goed gevulde maag en een andere chauffeur, heet ook Oleg, richting Arslanbob. Hij spreekt geen Engels of Duits; onze communicatie is dus meer crommunicatie, maar we begrijpen elkaar toch redelijk, vooral ook omdat Brigitte aardig wat Russische woorden kent. Het was niet zo'n interessante tocht. Aan het einde van de rit kwomenwe om de haverklap kuddes vee ( schapen, koeien, paarden) tegen met herders te paard en ezel; vaak nog jonge jongens. We lunchenin het kleine centrum van Arslanbob,plov, waar we nog 'lastig' gevallen worden door een dronken man. Arslanbob is bekend vanwege zijn walnoten: elk jaar wordt er 1500 ton geoogst. ( ook nog eens 5000 ton appels, pistachenoten en kerspruimen).Het isdruk in het centrum. We moetenweer flink wat km's terug rijden naar onze guesthouse. Het ligt prachtig: achter de woning een walnotenbosje en voor uitzicht op de bergen. We hebben een kamer met bed, er is een echte wc en zelfs een douche. Erg luxe dus. De eigenaar houdt bijen en heeft veel 'melkbussen' met erg lekkere honing staan. Vanmiddag een stukje in het walnotenbos gewandeld en verder wat geluierd, heerlijk. Er is electriciteit maar geen wifi. Oleg brengtons net een Kirgizisch biertje, Arpa. Lekker! Alweer heerlijk gegeten: een soepje met gevulde groene paprika (met schapengehakt) en een aardappel. Alles komt uit hun moestuin, nou ja, behalve het schaap natuurlijk. Louisa, de eigenaresse van het guesthouse is ook aan het bakken geweest: we kregen heerlijke cake na met peer en druiven. Morgen maar weer flink aan de wandel om de extra pondjes kwijt te raken.

30 aug Laat opgestaan en 9 uur ontbijt: heerlijke pannenkoekjes met honing en appelmoes. In de buurt van het dorp zijn 2 watervallen waarvan er 1 makkelijk te bereiken is, net iets voor ons dus. Het is ongelofelijk druk in het dorp, allemaal mannen; blijkter een veemarkt te zijn in een ommuurd stuk land, net buiten het dorp. Het staat volgestouwd met dieren. Dus foto's maken als we terugkomen van de waterval. Ook hier en 'souvenirkoopgoot' bij de entree. We moeten 10 som entree betalen. Beneden bij de waterval staat een fotograaf en kun je voor 5 som een foto laten maken op een bruggetje dat voor de waterval ligt. Vooral de mannen lopen over de stenen tot vlakbij de waterval, nemen een stoere pose aan en worden drijfnat. Teruglopend komen we een oud echtpaar, ruim 80 jaar en 55 jaar getrouwd, tegen dat liefdevol door hun zoon naar de waterval wordt gebracht. Brigitte laat haar fotoboekje zien en spreekt een paar woorden Russisch met ze. Terugrijdend naar het dorp zien we tot onze schrik dat de veemarkt al afgelopen is. We lunchen in onze guesthouse: gevulde pompoensoep met gevulde broodjes met vlees, ui en aardappel. 'Wat later op de middag laten we ons weer naar het dorp rijden door Oleg om in de bazaar rond te lopen. Maar het blijkt dat de markt al bijna afgelopen is. Rondgeslenterd, veel foto's gemaakt. Brigitte heeft gezellig met een watermeloenverkoper uit Osh gepraat. Dan zijn we dringend toe aan een cola. Oleg komt ons om 17.30 uur weer ophalen. De bedoeling is dat we voor het eten in de met hout gestookte sauna gaan. Tot onze schrik komt er ineens een minibusje aanrijden waar allerlei mensen uit springen en zich het terrein gelijk eigen gaan maken en onder de douche springen. Het blijken speleologen te zijn. Daar gaat onze sauna (lstaat achter de douche). Tot Louisa er aan komt geslopen en zegt dat we heel snel naar de sauna moeten gaan voordat er meer onder de douche zouden gaan. Heerlijk gesaunaad! Het avondmaal is weer meer dan voortreffelijk, hier bekend als een feestmaal: Oromo.

31 aug We nemen afscheid vanLouisa en haar familie.Wat heeft ze onsongelofelijk verwend; de gebakken eieren waren vanochtend ook alweer zo heerlijk. Vandaag een rit van 500km voor de boeg dus op tijd op pad: 8.20 uur. De eerste 2 uur zijnniet interessant, land- en tuinbouwgebied. We rijden ook een paar km door Oezbekistan.Dankomen we inbergachtig gebied: prachtige uit- en vergezichten. Na de lunchslingerenwe omhoog om de Ala-Bel pas (3184m) over te gaan waar het maar 17 gr is,best koud omdat we 30 gr gewend zijn.Daarna rijden we langetijd over een soort hoogvlakte met veel yurts, keetjes en dieren. Zieter armoedig uit. De laatste 70 km gaanwe over een gravelroad/wasbord; hobbelendus.We slapen in Kyzyl-Oi (1800m), dat prachtig tussen de bergen ligt. We waren er om 17.30 uur, best gaar na een fantastische rit. Eerst verplicht thee drinken en toen nog even op pad naar de rivier en het dorpje in om de laatste foto's te schieten voor de zon onder gaat.

Willemien

Een kamer met bed? Sliepen jullie anders op de grond of in een stoel?

Denise

Wat een gaaf verhaal (alweer) Jammer dat jullie bijna terugkomen...
Heb genoten van de verhalen en de foto's!

Lucie

Was even of line kon nu veel in een keer lezen en kijken. Heerlijk om zo te kunnen reizen. Genieten van de mensen en een prachtige omgeving. Brigitte heb je nog wat van het blauwe serviesgoed gekocht???? Ik geniet met jullie mee.

Bas

Die afstanden die jullie afleggen..

Marco

Of je Brigitte nu in China, Kirchistan, Rusland, Mongolië of Baaiduinen zet, zij kan met iedere local communiceren, daar heeft zij geen engels of russisch voor nodig !