brigep.reismee.nl

Eerste dag in Kashgar

Heerlijk rustig aangedaan vanochtend. Allereerst moesten we naar de bank die aan het Volksplein ligt met een gigantisch beeld van Mao. Op straat wisselen mag niet meer. Bleek dat er ín de bank geldwisselaars stonden. We vertrouwden het niet echt maar dit was de enige manier om aan Yuans te komen dus toch maar gedaan. Bij een grote supermarkt die 24 uur per dag open is, (ja ja!) boodschappen gedaan voor een lunch op onze kamer. Onze beroemde bedlunch. Ons hotel ligt zeer centraal waardoor we alles makkelijk kunnen belopen. We hebben ook mazzel met het weer, zowel in Kirgizië als hier: in beide landen hebben ze 2 weken tegen de 40 graden gehad, afgelopen zaterdag heeft het erg geregend en sinds zondag, onze aankomstdag, is het heerlijk weer, beneden de 30 graden. Eerst zijn we naar het plein gelopen waar de moskee aan ligt en daarna zijn we de 'oude' Oeigoerse wijk ingelopen. Oud is niet echt oud meer; de Chinezen hebben alles "opgeknapt". Maar of de Oeigoeren er blij mee zijn?? Het lijkt zo toch wel op een soort goed gelukt openluchtmuseum. Wat opvalt is dat je overal, maar dan ook overal politie op straat ziet; waar je ook rondkijkt altijd zie je er een paar. De oude wijk is grotendeels voor auto's afgesloten omdat er roadblocks/hekjes voor de ingang van de straten staan met politie. En alleen als zij het goed vinden mag er auto/kar door. Ook moet in elke winkel onze rugzak door de scanner en wij door een poortje. Ondanks dat steeds alle toeters en bellen afgaan mogen we toch altijd door. Zelfs bij de ondergrondse voetgangersoversteekplaats (mooi woord voor galgje) wordt alles en iedereen gescand. We zijn gaan rondstruinen in de oude wijk en hebben er enorm van genoten. Helaas zijn de zaakjes met oude ambachten in de oude wijk bijna uit het straatbeeld verdwenen; we hebben alleen een paar naaiateliers gezien. Om wat bij te komen zijn we een op een bankje neergeploft en hebben daar een hele tijd gezeten en mensen bekeken, dat was echt genieten. Tot slot naar de avondmarkt gelopen waar het eetgebeuren zich bevindt. Ongelofelijk wat er aan eten wordt aangeboden........zelfs ballen van een.......geit? Men doet plastic om de bordjes zodat ze geen afwas hebben, handig! Eerst zijn we over het marktje gelopen en hebben genoten van de mensen en de kraampjes. We hebben hier 'gedineerd': we aten een soort gefrituurde dumplings, ontzettend lekker en ongelofelijk goedkoop: we aten ons buikje rond voor €0.50 p.p; de cola(we beginnen alweer aardige colajunks te worden!) was iets goedkoper: €0.37. We waren net op tijd terug in ons hotel want nu regent en onweert het.

Marco

Dat idee van die plastic zakjes om die bordjes vind ik wel wat voor thuis, je hebt gelijk een doggybag en ja nooitmeerafwassenpuntNL
(bakje handig, zakje gezellig)

Geert Jan

Zo te lezen is het nog steeds genieten daar voor jullie. Mooi om jullie verhalen te lezen en de bijbehorende foto's te zien. Nog veel plezier daar.

Ytzen

Genieten van jullie verhalen en mooie foto's. Heerlijk genieten

Willemien

En hebben jullie ook een mooi zijden mantelpakjes laten naaien? Dat moet toch ook spotgoedkoop zijn! Ik zie Eppie al voor me...

Riet en Frans

Ja, geduld is een schone zaak. Maar de kunst is om ook van dat soort ontmoetingen de leuke kant
te zien. En we hebben het idee dat jullie dat wel lukt. En de plaatjes blijven geweldig!

Klaas

Wat zal Kashgar veranderd zijn sinds 1995 (!!) toen ik er was. Zou het graag weer zien, maar jullie verhalen helpen goed!

Wil en Cor

Je waant je toch in een andere wereld, zo bijzonder!!
Wat een indrukken, mooi om te zien en te volgen, veel,plezier!